Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Berlińskie Unter den Linden bez aut. Wystarczy, by przyciągnąć berlińczyków?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-08 16:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Berlińskie Unter den Linden bez aut. Wystarczy, by przyciągnąć berlińczyków?
fot. VollwertBIT, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Główna, reprezentacyjna berlińska Unter den Linden, przebiegająca przez serce stolicy Niemiec, przejdzie zasadniczą zmianę. W 2019 r. ulica zostanie zamknięta dla samochodów prywatnych, co zbiegnie się z zakończeniem wyczekiwanej budowy metra i odbudowywanym zamkiem miejskim. Czy to jednak wystarczy, by przyciągnąć tutaj zwykłych berlińczyków?

Reprezentacyjna Unter den Linden, czyli aleja Pod Lipami, to najbardziej znana ulica Berlina. Wchodzi ona w skład ciągu łączącego Bramę Brandenburską z Wyspą Muzeów i słynnym Alexanderplatz, przebiegając obok licznych zabytków, budynków użyteczności publicznej (w tym powstającego nowego budynku Ambasady Polski) i obiektów kultury.

Niedługo ciąg ten przejdzie zasadniczą zmianę, jeżeli chodzi o podejście do przestrzeni miejskiej. Władze miasta zdecydowały, że w 2019 r. ulica zostanie zamknięta dla ruchu indywidualnego. Nadal będzie dostępna dla autobusów, taksówek i rowerów.

Zmianę ułatwia i niejako zapowiada prowadzona od 2010 r. budowa przedłużenia linii U5, przebiegającego właśnie pod Unter den Linden. Tunele połączą kończącą na Alexanderplatz linię U5 z króciutką linią U55, składającą się z trzech stacji i łączącą Dworzec Główny z Bramą Brandenburską. Na powstającym odcinku zostaną otwarte trzy nowe stacje, w tym jedna przesiadkowa na linię U6.

W związku z budową w kilku miejscach Unter den Linden jest rozkopana. Przyczyniło się to do zmniejszenia liczby aut – wcześniej w ciągu doby przejeżdżało tędy 30 tys. samochodów, a obecnie z ciągu tego korzysta ok. 8 tys. aut. Mimowolnie więc wszyscy mogą się przekonać, że ulica nie jest tak niezbędnym elementem układu drogowego, jak mogłoby się wcześniej wydawać – podobnie zresztą było ze Świętokrzyską w Warszawie podczas budowy II linii metra, kiedy zamknięcie ulicy nie skutkowało, wbrew licznym obawom, żadnym paraliżem na sąsiednich ulicach.

Według wielu komentatorów decyzja o wycofaniu ruchu samochodów indywidualnych jest tylko częściowym rozwiązaniem – Berlin straci ulicę, ale nie zyska żadnej dodatkowej przestrzeni dla pieszych. Choć ulica jest tłumnie uczęszczana przez turystów, nie ma tutaj za wiele obiektów czy aktywności, które przyciągałyby zwykłych berlińczyków – brakuje kawiarni, jest za to szereg monumentalnych i niedostępnych budynków biurowych. Wkrótce też turyści zyskają kolejny punkt na liście atrakcji w postaci odbudowywanego i kontrowersyjnego zamku miejskiego, który ma zostać ukończony także w 2019 r.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Komunikacja

Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Martyn Janduła 25 października 2016

Warszawa: Czego brakuje, by niektórzy wysiedli z aut? Ławek

Przestrzeń

Warszawa: Czego brakuje, by niektórzy wysiedli z aut? Ławek

Witold Urbanowicz 07 października 2016

Warszawa: Zielony plac Teatralny. Znakomity weekendowy eksperyment

Przestrzeń

Warszawa: Zielony plac Teatralny. Znakomity weekendowy eksperyment

Witold Urbanowicz 26 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS