Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Belgrad po 40 latach budowy otwiera nowy Dworzec Centralny

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-02-14 12:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Belgrad po 40 latach budowy otwiera nowy Dworzec Centralny
fot. ProrokTarabic, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Belgrad zakończył pierwszy etap budowy nowego Dworca Centralnego. Od stycznia z częściowo ukończonego obiektu korzystają pierwsze pociągi dalekobieżne. Inwestycja, która ciągnie się od blisko 40 lat i może być powodem do wstydu, wpisuje się w zawiłą historię i sytuację polityczno-gospodarczą Serbii.

Wielka przebudowa belgradzkiego węzła kolejowego ruszyła w 1974 r. Jej celem było stworzenie nowego korytarza przelotowego przez miasto, z nowym centralnym dworcem przelotowym w miejsce starego, czołowego, tunelami pod centrum miasta i całym zapleczem dla ruchu towarowego. Pierwszym elementem był nowy most Kolejowy, który został otwarty w 1979 r.

Inwestycja nie zakończyła się właściwie do dzisiaj. W 1995 r. otwarto podziemną stację miejską Vukov Spomenik, która często była opisywana jako „jedyna istniejąca w Belgradzie stacja metra” (z wyłączeniem sąsiedniej, płytko położonej stacji Karađorđev Park) oraz „bezużyteczny cud techniki”. Takie opinie nie dziwią, biorąc pod uwagę do niedawna niezwykle niewielki ruch lokalny, z pociągami odjeżdżającymi nawet co dwie godziny. Szczęśliwie od 2010 r. wykorzystanie infrastruktury wzrosło wraz z uruchomieniem kolei miejskiej BG:Voz – z pociągami jeżdżącymi obecnie w relacji Batajnica – Pančevački most co 15 minut.

Innym, niechlubnym elementem jest nowy dworzec Belgrad Centrum (Prokop), którego budowa ruszyła w 1977 r. Prace były wielokrotnie wstrzymywane. Przez lata, od połowy lat 90., z częściowo skończonego układu torowego i peronów korzystały jedynie pociągi lokalne, a prowizoryczne wejście na powstający dworzec było ukryte za krzakami i wystającymi prętami z płyty głównej, rozciągającej się nad torowiskiem (ta ostatnia część zresztą nie uległa zmianie). Prace przy części stacyjnej, dzięki funduszom kuwejckim, zostały skutecznie wznowione w 2014 r.


fot. ProrokTarabic, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons

Dworzec, z pięcioma czynnymi peronami (z sześciu planowanych) i ośmioma torami (z przewidzianych dziesięciu) został oficjalnie uruchomiony 26 stycznia. Uroczystość markowała właściwie zakończenie po 40 latach „pierwszego etapu” inwestycji. – To bilet Serbii do Europy, to pierwsza stacja. Nie będzie żadnych opóźnień na tej drodze – mówił podczas otwarcia Aleksandar Vucic, premier Serbii.

Na razie z dworca korzystają… dwa połączenia dalekobieżne do Nowego Sadu i 105 połączeń aglomeracyjnych. Przenoszenie pociągów ze starego dworca na nowy potrwać ma rok. Wciąż nieukończone są drogi dojazdowe, brakuje też samego budynku dworca. Ten etap inwestycji ma zakończyć się w 2018 r.

Skrócenie czasu przejazdu nie jest jedyną korzyścią z inwestycji. Zamknięcie starego dworca umożliwi uwolnienie sporej przestrzeni w centrum miasta pod inwestycje.


Po lewej prowizoryczne wejście z półokrągłą wiatą, widok z 2010 r. Obecnie niewiele się zmieniło, fot. WU



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nowy Wiedeń Główny: Jak tory zamieniły się w nowoczesną dzielnicę

Przestrzeń

Nowy Wiedeń Główny: Jak tory zamieniły się w nowoczesną dzielnicę

Witold Urbanowicz 13 września 2015

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

Przestrzeń

Wiedeń daje przykład, jak wpisać dworzec w miasto

Witold Urbanowicz 27 czerwca 2015

Nie będzie przedłużenia dachu dworca Berlin Hauptbahnhof

Przestrzeń

Nie będzie przedłużenia dachu dworca Berlin Hauptbahnhof

Artur Bogdanowicz/B.Z. 17 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS