1 lipca Bełchatów stanie się kolejnym miastem w Polsce, w którym nie trzeba się będzie martwić o posiadanie biletu. I nie trzeba być mieszkańcem. Autobusami pojadą za darmo wszyscy.
Darmowe przejazdy po mieście są rzecz jasna spełnieniem obietnicy wyborczej z jesieni zeszłego roku. Bełchatów nie jest pierwszym miastem, które w ostatnich miesiącach wprowadziło lub rozważa wprowadzenie podobnej usługi. Nowa prezydent miasta Mariola Czechowska tłumaczy jednak, że rezygnacja z biletów przyniesie szereg zalet. Główny cel to odkorkowanie miasta. W ratuszu liczą na to, że zwiększy się liczba uczniów, którzy do szkoły będą dojeżdżać właśnie autobusami. Dziś część ulic w godzinach szczytu stoi.
Dziś komunikacja miejska w Bełchatowie to 10 linii obsługiwanych 19 autobusami. Połowa to dwunastometrowe MAN–y wyprodukowane jeszcze w 1998 r. Ale osiem pojazdów to Solarisy Urbino 12 kupione przed kilkoma laty.
Jeszcze na początku roku zapowiadano, że bezpłatna komunikacja będzie wprowadzana etapami, a pierwszym będzie zapewnienie darmowych przejazdów linią nr 2, która jest najdłuższa i najbardziej uczęszczana. Ale niedawno miejscy radni przegłosowali poprawkę do budżetu, zabezpieczającą sumę, która pozwoli na takie rozliczenie się z MZK, by można było jeździć za darmo na wszystkich liniach. Rocznie komunikacja miejska kosztuje Bełchatów ok. 3,5 mln zł. Wpływy z biletów to niecałe 900 tys. zł. Właśnie o tyle więcej trzeba do niej dopłacić.
Będą też korzyści. Bełchatów pozbędzie się konieczności sprzedaży biletów. Szef tamtejszego MZK Jacek Krata zapowiedział już w lokalnych mediach, że z autobusów znikną kasy fiskalne, a krok po kroku będą z nich znikać też kasowniki. To wszystko jest możliwe dzięki temu, że w przeciwieństwie do wielu innych miast, w Bełchatowie komunikacja będzie darmowa dla każdego. Tam, gdzie ulga przysługuje tylko mieszkańcom, albo jest przeznaczona np. tylko dla kierowców, wciąż istnieje konieczność kontroli pasażerów. Prezydent Czechowska tłumaczyła niedawno, że sens wprowadzenia bezpłatnych przejazdów polega m.in. na tym, żeby pozbyć się kosztów z tym związanych.
We wrześniu miasto i MZK przewidują zresztą również korektę rozkładu jazdy, a jej głównym elementem ma być przedłużenie jednej z linii (jeszcze nie wiadomo której) do osiedla Ludwików, do tej pory nieobsługiwanego. Wrześniowy termin nie jest przypadkowy, bo z autobusu mają korzystać właśnie uczniowie.
60–tysięczny Bełchatów nie jest jedyny. Z początkiem kwietnia bezpłatna komunikacja publiczna działa w Kościerzynie, a od września zeszłego roku w dolnośląskim Lubinie. Od nowego roku szkolnego za darmo będzie się można przejechać w Tomaszowie Mazowieckim, ale tylko będąc mieszkańcem i płacąc tam podatki. W sumie miast gdzie działa w Polsce bezpłatna komunikacja jest kilkanaście.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.