Jest szansa, że wraz z rozbudową systemu tramwajowego w Olsztynie zrobi się zieleniej. I to nie za sprawą większej liczby limonkowych składów tramwajowych, a poprzez rozszerzenie zakresu trawiastych torowisk. Mimo że rozwiązanie to przynosi sporo zalet, o czym przekonuje się coraz więcej miast w Europie, to olsztyński fragment będzie niewielki.
Olsztyn w tym roku rozpoczął testowanie zielonego torowiska. W tej sprawie powstał niewielki fragment, na którym wysiano trawę. Urzędnicy chcieli sprawdzić czy uda się ją zachować w dobrym stanie w trakcie sezonu letniego. Kilkumetrowy fragment powstał przy przystanku tramwajowym Płoskiego.
Testowanie trwało od wiosny. – Samo zielone torowisko ma generalnie zalety – wyjaśnia Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta w Olsztynie. – Wizualne, bo trawa w sezonie jest zielona i miło się na to patrzy. Poza tym, taki rodzaj torowiska jest odrobinę cichszy od klasycznego, gdyż ziemia i trawa lepiej tłumią hałas – dodaje.
Jak zaznacza, koszt utrzymania istniejącego zielonego torowiska, w postaci koszenia i sprzątania to jednorazowo ok. 500 złotych. Mimo więc korzyści, które takie torowisko daje, to miasto na tę chwilę nie planuje rozszerzać zakresu zielonych torowisk na istniejącej linii. – Podstawowy problem to konsekwencje palenia papierosów – mówi Pulikowski. – Pasażerowie, mimo obowiązującego zakazu palenia, palą a niedopałki wyrzucają na tory, a konkretnie w trawę. I sprzątanie tego jest nieco bardziej uciążliwe niż torowiska z tłuczniem – dodaje.
Jest jednak dobra informacja w kwestii poprawy estetyki miasta. Mimo że zielone torowisko nie powstanie na obecnej linii, to Olsztyn ma w planach stworzenie zielonego miejsca w trakcie jej rozbudowy. – Wzdłuż ul. Krasickiego od skrzyżowania Boeningka-Sobocińskiego do przystanku w pobliżu ul. Barcza – wyjaśnia Pulikowski. Mowa zatem o 800 metrach zielonej trasy.
Zastanawiający jest brak pomysłu przedłużenia zielonego torowiska jednak do końca ul. Krasickiego, tym bardziej, że w tej części miasta w planach jest poprowadzenie tramwaju skrajem jezdni. Będzie to jedyny odcinek z wydzielonym torowiskiem. Dalej tramwaj poruszać ma się na wspólnym pasie tramwajowo-autobusowym na środku jezdni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.