Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Barcelona w weekendy oddaje ważną arterię mieszkańcom

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2015-02-01 08:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Barcelona w weekendy oddaje ważną arterię mieszkańcom
Via Catalanafot. Pere López, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Odcinki dwóch tras dla samochodów w Barcelonie będą konsekwentnie zamykane na weekendy. Władze miasta zdecydowały, że w niedziele ulice Diagonal i Passeig de Gracia będą w pełni dostępne dla pieszych. To nowa koncepcja, której celem jest przekształcenie Barcelony w miasto przyjazne piechurom.

Odcinek komunikacyjnej arterii Diagonal pomiędzy Plaza Francesc Macia i Plaza de las Glories będzie zamykany dla ruchu samochodowego w każdą niedzielę i w święta między godziną 9 a 17. Będzie to pilotaż programu, w ramach którego Barcelona ma stać się miastem przyjaznym pieszym. Zamykany będzie również odcinek ulicy Passeig de Gracia – między Cinc d'Oros oraz Gran Via. Odcinek będzie dostępny dla pieszych również między 9 a 17.

Wszystko dla mieszkańców

Zamiast samochodów odcinki zamkniętych ulic mają być przede wszystkim deptakami, ale znajdą się na nich również krzesła, stoły, leżaki, które będzie można wypożyczyć. Odcinek ulicy Diagonal ma również zamienić się w miejsce, które w niedziele będzie tętniło życiem kulturalnym – mają tam odbywać się animacje dla mieszkańców oraz turystów, spektakle, czy gry zespołowe. Miasto przewidziało również miejsce na działania animacyjne organizacji pozarządowych.

Ulica Diagonal liczy około 10 km i przecina całe miasto. Zamykany będzie jej centralny odcinek – blisko 3 km. Ulica Passeig de Gracia, znana m.in. ze słynnych barcelońskich butików i charakterystycznych kamienic, będzie zamykana w całości. Po raz pierwszy zamknięcia mają funkcjonować za nieco ponad miesiąc – na początku marca. Jeśli pomysł spotka się z zainteresowaniem mieszkańców i turystów, projekt zostanie rozszerzony o kolejne odcinki dróg na terenie miasta.

Kierowcy nie ucierpią

Według władz Barcelony, projekt nie powinien być uciążliwy dla osób poruszających się samochodami. Przede wszystkim natężenie ruchu aut w niedziele jest zdecydowanie mniejsze niż w dni powszednie, dlatego specjaliści nie prognozują w związku z zamknięciami korków. Alternatywą dla kierowców, którzy chcą ominąć centrum, jest autostradowa obwodnica Barcelony, natomiast w ruchu w samym centrum miasta – sieć mniejszych, głównie jednokierunkowych ulic i uliczek przecinających co kilkadziesiąt metrów arterię komunikacyjną miasta, którymi swobodnie będzie można objechać zamykany odcinek ulicy Diagonal.

Rozwiązania tego typu coraz częściej są stosowane na świecie. Od lat w taki właśnie sposób funkcjonują wybrane ulice Londynu, Nowego Jorku, czy Paryża. Przykłady można znaleźć również w kolumbijskim mieście Medellín, czy w największym mieście Ameryki Południowej – São Paulo.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Zamkną ruch. Eksperyment na placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa: Zamkną ruch. Eksperyment na placu pięciu rogów

Witold Urbanowicz 29 października 2015

Lubelskie centrum przyjazne dla pieszych. Zmiany na pl. Litewskim

Przestrzeń

Lubelskie centrum przyjazne dla pieszych. Zmiany na pl. Litewskim

Witold Urbanowicz 14 października 2015

Poznań. Czy deptak na Dąbrowskiego zabije okoliczny handel?

Przestrzeń

Poznań. Czy deptak na Dąbrowskiego zabije okoliczny handel?

Justyna Urbaniak 04 lutego 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS