Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Autosan znów zatrudnia, ale czy będzie produkował autobusy?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-12-13 11:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autosan znów zatrudnia, ale czy będzie produkował autobusy?
Autosanfot. Lowdown, lic. CC A-SA 3.0
– Przed przejęciem zakładu przez spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej pracowało tu 298 osób. Dziś pracowników jest 350 – mówi prezes Autosanu Marek Opowicz. – Za dwa, trzy lata powinniśmy, ostrożnie licząc, podwoić to zatrudnienie – dodaje. Czy będą jednak produkować broń, zamiast autobusów?

Opowicz był gościem debaty o przyszłości Autosanu, zorganizowanej w Sanoku przez redakcję „Faktu” (relację można znaleźć tutaj). Poza nim w dyskusji wzięli udział m.in. przedstawiciele firm z branży zbrojeniowej, które przed rokiem przejęły spółkę, a także wicewojewoda podkarpacki.

Kupiona masa upadłościowa

Autosan przez blisko trzy lata znajdował się w stanie upadłości likwidacyjnej. Firma, która przez dekady znana była z produkcji autobusów, straciła na innowacyjności i wpadła w kłopoty finansowe. Przez trzy lata pracę straciła połowa załogi, a kolejne próby sprzedaży zakładu tak, by następny właściciel utrzymał produkcję, nie udawały się. Mimo trudnej sytuacji w Sanoku wciąż produkowano niewielką ilość autobusów i części do tramwajów.

W kampanii wyborczej politycy PiS obiecali, że pomogą fabryce i w marcu tego roku masę upadłościową przejęły państwowe firmy z Polskiej Grupy Zbrojeniowej – Huta Stalowa Wola i PIT Radwar.

Na początku grudnia Autosan, PGZ i amerykański koncern zbrojeniowy Raytheon podpisały list intencyjny w sprawie budowy systemu obrony powietrznej „Wisła”, część elementów systemu, według zapowiedzi przedstawicieli grupy, ma być produkowana w Sanoku.

– Jest tutaj załoga, która jest w stanie, na najwyższym światowym poziomie, takie wyroby wykonywać. Nie wszyscy to potrafią. My potrafimy – mówił podczas debaty Opowicz. Dodawał, że od momentu przejęcia spółki przez zbrojeniówkę wzrosło zatrudnienie, a w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat ma się podwoić.

Czy przetrwają autobusy?

W czasie gdy autosan był w stanie upadłości udało mu się sprzedać kilkadziesiąt pojazdów i homologować 12–metrową wersję Sancity spełniającą normę emisji spalin Euro 6. W tym roku firma zyskała zamówienie w Krakowie na 15 autobusów 9–metrowych i jest w trakcie homologacji modelu na gaz. W czasie debaty szczegóły dotyczące produkcji pojazdów jednak nie padły.

– Autobusy z Autosanu spełniają wszystkie normy ochrony środowiska, w tym Euro 6. Mogę pochwalić konstruktorów i załogę, że potrafili w ciągu 4–5 miesięcy, praktycznie od zera, zbudować autobus gazowy, który pokazywaliśmy na targach w Kielcach, a teraz przechodzi homologację – zapewniał Opowicz. – Fabryki autobusów to po prostu inteligentne montownie. My taką jesteśmy i potrafimy zmontować autobusy z najnowocześniejszych komponentów tak, jak robią to nasi konkurenci – dodawał.

Póki co krakowski przetarg na krótkie autobusy to niewiele, by zaistnieć na polskim rynku. Autosan też zdaje się mocno ustępować konkurencji jeśli chodzi o ofertę. Dopiero homologuje autobus CNG, choć liczne miasta europejskie testują lub wprowadzają na ulice rozmaite wersje autobusów elektrycznych.

Z drugiej strony w rządowym planie rozwoju elektromobilności Autosan jest wymieniany jako jeden z filarów polskiego przemysłu autobusowego. Urzędnicy rządowi na każdym kroku podkreślają jak ważna to firma dla regionu – podczas wspomnianej debaty wicewojewoda Witold Lechowski robił to wielokrotnie – i choćby z tego powodu pracownicy fabryki z Sanoka mogą na razie spać spokojnie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Autosan z gazowym Sancity na targach w Kielcach (zdjęcia)

Komunikacja

Autosan z gazowym Sancity na targach w Kielcach (zdjęcia)

Michał Szymajda 12 października 2016

Autosan z umową na 15 autobusów midi do Krakowa

Komunikacja

Autosan z umową na 15 autobusów midi do Krakowa

jd/inf. pras. 05 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS