Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Autosan znów zatrudnia, ale czy będzie produkował autobusy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Autosan znów zatrudnia, ale czy będzie produkował autobusy?
fot. Lowdown, lic. CC A-SA 3.0Autosan
– Przed przejęciem zakładu przez spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej pracowało tu 298 osób. Dziś pracowników jest 350 – mówi prezes Autosanu Marek Opowicz. – Za dwa, trzy lata powinniśmy, ostrożnie licząc, podwoić to zatrudnienie – dodaje. Czy będą jednak produkować broń, zamiast autobusów?

Opowicz był gościem debaty o przyszłości Autosanu, zorganizowanej w Sanoku przez redakcję „Faktu” (relację można znaleźć tutaj). Poza nim w dyskusji wzięli udział m.in. przedstawiciele firm z branży zbrojeniowej, które przed rokiem przejęły spółkę, a także wicewojewoda podkarpacki.

Kupiona masa upadłościowa

Autosan przez blisko trzy lata znajdował się w stanie upadłości likwidacyjnej. Firma, która przez dekady znana była z produkcji autobusów, straciła na innowacyjności i wpadła w kłopoty finansowe. Przez trzy lata pracę straciła połowa załogi, a kolejne próby sprzedaży zakładu tak, by następny właściciel utrzymał produkcję, nie udawały się. Mimo trudnej sytuacji w Sanoku wciąż produkowano niewielką ilość autobusów i części do tramwajów.

W kampanii wyborczej politycy PiS obiecali, że pomogą fabryce i w marcu tego roku masę upadłościową przejęły państwowe firmy z Polskiej Grupy Zbrojeniowej – Huta Stalowa Wola i PIT Radwar.

Na początku grudnia Autosan, PGZ i amerykański koncern zbrojeniowy Raytheon podpisały list intencyjny w sprawie budowy systemu obrony powietrznej „Wisła”, część elementów systemu, według zapowiedzi przedstawicieli grupy, ma być produkowana w Sanoku.

– Jest tutaj załoga, która jest w stanie, na najwyższym światowym poziomie, takie wyroby wykonywać. Nie wszyscy to potrafią. My potrafimy – mówił podczas debaty Opowicz. Dodawał, że od momentu przejęcia spółki przez zbrojeniówkę wzrosło zatrudnienie, a w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat ma się podwoić.

Czy przetrwają autobusy?

W czasie gdy autosan był w stanie upadłości udało mu się sprzedać kilkadziesiąt pojazdów i homologować 12–metrową wersję Sancity spełniającą normę emisji spalin Euro 6. W tym roku firma zyskała zamówienie w Krakowie na 15 autobusów 9–metrowych i jest w trakcie homologacji modelu na gaz. W czasie debaty szczegóły dotyczące produkcji pojazdów jednak nie padły.

– Autobusy z Autosanu spełniają wszystkie normy ochrony środowiska, w tym Euro 6. Mogę pochwalić konstruktorów i załogę, że potrafili w ciągu 4–5 miesięcy, praktycznie od zera, zbudować autobus gazowy, który pokazywaliśmy na targach w Kielcach, a teraz przechodzi homologację – zapewniał Opowicz. – Fabryki autobusów to po prostu inteligentne montownie. My taką jesteśmy i potrafimy zmontować autobusy z najnowocześniejszych komponentów tak, jak robią to nasi konkurenci – dodawał.

Póki co krakowski przetarg na krótkie autobusy to niewiele, by zaistnieć na polskim rynku. Autosan też zdaje się mocno ustępować konkurencji jeśli chodzi o ofertę. Dopiero homologuje autobus CNG, choć liczne miasta europejskie testują lub wprowadzają na ulice rozmaite wersje autobusów elektrycznych.

Z drugiej strony w rządowym planie rozwoju elektromobilności Autosan jest wymieniany jako jeden z filarów polskiego przemysłu autobusowego. Urzędnicy rządowi na każdym kroku podkreślają jak ważna to firma dla regionu – podczas wspomnianej debaty wicewojewoda Witold Lechowski robił to wielokrotnie – i choćby z tego powodu pracownicy fabryki z Sanoka mogą na razie spać spokojnie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5