Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Autosan. Syndyk negocjuje z dwoma inwestorami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Autosan. Syndyk negocjuje z dwoma inwestorami
fot. Lukas 3z, lic. GFDLAutosan
– Od momentu gdy sędzia komisarz zezwolił na wyłonienie nabywcy przedsiębiorstwa w trybie z wolnej ręki, szukałem go wszędzie tam skąd był jakikolwiek sygnał o chęci zakupu. Pojawiło się kilkunastu zainteresowanych, odwiedzili zakład i na jednej bądź dwóch rozmowach się skończyło – mówi nam syndyk Autosanu Ludwik Noworolski. Dodaje, że wciąż trwają negocjacje z inwestorami, ale na dłuższą metę w takim kształcie zakład nie może funkcjonować.

Odkąd w październiku 2013 r. sąd ogłosił upadłość Autosanu, zakład funkcjonuje w warunkach upadłości likwidacyjnej. Biorąc to pod uwagę radzi sobie nadzwyczaj dobrze – wciąż produkuje m.in. autobusy i części do tramwajów. Zatrudnia ok. 350 osób, czyli większość dawnej załogi. Niedawno uzyskał homologację dla trzech wersji miejskiego autobusu Sancity. W 2014 r. nabywców znalazło ok. 50 autobusów wyprodukowanych w Sanoku, co pozwala fabryce funkcjonować.

Ale na dłuższą metę tak działać się nie da. W czerwcu syndyk Ludwik Noworolski poinformował o planowanej konieczności zwolnienia połowy załogi. – Istniało zagrożenie że nie będzie zleceń. Ostatecznie otrzymaliśmy zlecenie na 32 autobusy [chodzi o zamówienie od firmy Europa Express City, która od września przejmie obsługę części linii w Warszawie – red.] i mogłem wycofać się z zamiaru zwolnienia 192 osób – tłumaczy w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl. Dodaje, że prawdopodobnie zakład otrzyma też kolejne zlecenia. Autosan funkcjonuje z miesiąca na miesiąc. Gdy ma dla kogo produkować pojazdy, pracownicy nie martwią się o pensje. Ale w zeszłym roku, by móc kontynuować działalność Noworolski musiał wystąpić do sądu o zgodę na sprzedaż jednej z hal.

Inwestor we wrześniu lub w październiku?

Od momentu upadłości trwają próby znalezienia inwestora. Syndyk pięciokrotnie próbował sprzedać firmę, stopniowo obniżając cenę z 56 mln zł do 37 mln zł. Ale chętnego nie znalazł. Za każdym razem wymogiem było utrzymanie produkcji i zatrudnienia. Wiosną sąd zgodził się na sprzedaż Autosanu w trybie z wolnej ręki, czyli bez wskazanej ceny, w drodze negocjacji z potencjalnymi nabywcami. Utrzymanie produkcji i zatrudnienia jest wciąż zaleceniem syndyka, ale już nie warunkiem koniecznym. Termin wyznaczony syndykowi czas do września.

– W tym momencie negocjacje trwają jedynie z dwoma inwestorami. Trochę to trwa gdyż równolegle z rozmowami ze mną, trwają rozmowy z zarządem spółki Sobiesław Zasada SA, właścicielem połowy hali produkcyjnej. A czas urlopów nie służy częstym kontaktom i nie ma możliwości szybkich spotkań – tłumaczy Noworolski.

– Mam nadzieję, że na przełomie września i października będzie finał, to znaczy, że będzie wyłoniony inwestor i zawrzemy choćby umowę przedwstępną. Jeśli będzie to w październiku, to mam wrażenie, że sędzia komisarz zezwoli na zawarcie umowy, o ile warunki będą do zaakceptowania – dodaje.

Autobus bez kredytu

Na razie Autosan, który w czasach PRL–u był potęgą w produkcji autobusów i autokarów, działa na miarę możliwości. Homologacja dla autobusów Sancity 9 LE, Sancity 10 LF i Sancity 12 LF, z których każdy mieści w środku silnik marki Cummins pozwala oferować pojazdy o standardowych już dziś parametrach emisji spalin zgodnych z normą Euro 6. Dziesięciometrowa wersja Sancity była zimą testowana w Rzeszowie i bardzo chwalona.

– Trzeba jednak zaznaczyć, że w świetle obowiązującego prawa takie przedsiębiorstwa jak Autosan nie mają warunków na prowadzenie działalności produkcyjnej, gdy są w stanie upadłości likwidacyjnej – zauważa Noworolski. – Nie mają bowiem warunków, by uczestniczyć w przetargach publicznych, a jak wiadomo dziś ponad 90 proc. zamówień zdobywa się właśnie w ten sposób. Nie ma tez możliwości ubiegania się o linię kredytową w banku komercyjnym a nawet w państwowym BGK. A jeśli nie ma dostępu do środków finansowych, to nie ma warunków na przyjęcie zamówienia – tłumaczy.

Pojazdy Autosanu niedługo będą mogli ocenić warszawiacy. Wspomniane 30 pojazdów Sancity 9LE (plus dwa w rezerwie) pojawią się na stołecznych ulicach w barwach nowego przewoźnika Europa Express City, który wiosną wygrał przetarg na obsługę części linii krótkimi autobusami.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5