Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autosan kupiony! Będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Autosan kupiony! Będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej
fot. Lowdown, lic. CC BY-SA 3.0Autosan
Trwająca dwa i pół roku upadłość legendarnej sanockiej fabryki autobusów i autokarów właśnie dobiega końca. Jak poinformowały lokalne serwisy syndyk zaakceptował ofertę Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Transakcja ma być sfinalizowana do końca marca.

O decyzji została poinformowana załoga i związkowcy. 29 stycznia minął, wcześniej przedłużany, termin na składanie ofert kupna. Wpłynęła tylko jedna – ze strony konsorcjum Huty Stalowa Wola i firmy PIT Radwar, które są częścią PGZ. Jak informuje isanok.pl nowy właściciel zapewni dotychczasowe zatrudnienie i przejmie fabrykę, choć bez biurowca. Z syndykiem nie udało się nam skontaktować.

Autosan to jeden z najbardziej znanych producentów autobusów w Polsce. Jesienią 2013 r. firma została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej, choć od tego czasu nieprzerwanie produkowała pojazdy, m.in. dla warszawskiego przewoźnika Europa Express City. Syndyk utrzymał też zatrudnienie większości załogi.

Autosan sprawą polityczną

Dla pracowników Autosanu informacja o utrzymaniu załogi jest szalenie istotna, bo fabryka była tym razem sprzedawana w trybie z wolnej ręki, bez żadnych warunków wstępnych. O czasu ogłoszenia upadłości, syndyk próbował ją zresztą sprzedać wielokrotnie. Początkowo z zastrzeżenie utrzymania produkcji i pracowników. Gdy to się nie udało pięciokrotnie, już bez takich warunków. Cena wywoławcza stopniowo spadała z ponad 50 mln zł, do obecnych ok. 19 mln zł.

„Zbrojeniówka” zresztą była już raz bliska przejęcia fabryki. Przed wyborami sanoccy politycy PO zorganizowali na miejscu konferencję prasową, w której obiecywali uratowanie Autosanu właśnie dzięki przejęciu przez PGZ. Po wyborach sprawa upadła, bo firmy w ramach konsorcjum (wtedy była w nim też prywatna spółka SKB Drive Tech) nie porozumiały się jeśli chodzi o wzajemne zabezpieczenia finansowe. Kilka tygodni temu nie udało się też sfinalizować dwóch ofert firm z Warszawy. Ale już po wyborach wspominano że państwowy holding może jednak zostać użyty do ratowania producenta autobusów, bo intensywnie w czasie kampanii wyborczej zabiegali o to również politycy PIS z Beatą Szydło na czele.

Produkcja w sytuacji frontowej

Dla pracowników Autosanu informacja przyszła w ostatnim momencie, bo pod koniec roku syndyk ogłosił, że obecnego zatrudnienia nie da się utrzymać i spośród ok. 350 pracowników (przed upadkiem Autosan zatrudniał ok. pół tysiąca osób) mniej więcej setka otrzyma wymówienia.

Przez dwa i pół roku wielka fabryka działała w przedziwnych warunkach. Produkcję realizowano z miesiąca na miesiąc, wykorzystując wszystkie dostępne środki. By fabryka działała, wyprzedawano hale. Pojazdy były produkowane (kilkadziesiąt rocznie), mimo że Autosan nie miał szans na komercyjny kredyt, co zamykało mu de facto możliwość startowania w publicznych przetargach, a opóźnienia w wypłatach sięgały kilku miesięcy. Mimo tej sytuacji fabryce udało się m.in. uzyskać homologację dla kilku wersji Sancity z silnikiem spełniającym normę Euro 6.

Co dalej? Autobusy, a potem…

– Wiadomość rozeszła się między pracownikami. Ludzie są bardzo zadowoleni. W minach kadry kierowniczej nie widziałam takiego entuzjazmu. Nie wiem, może się boją się zmian… – stwierdziła w rozmowie z serwisem esanok.pl Ewa Latusek, szefowa zakładowej Solidarności. – Nowy właściciel będzie kontynuował produkcję autobusów, a w przyszłości będzie modernizował zakład i uruchomi produkcję samochodu na potrzeby wojska – dodaje.

To o tyle prawdopodobne, że historia Autosanu przypomina nieco tę jaką przeszły zakłady Jelcza, również znane w czasach PRL z produkcji autobusów. Na początku ubiegłej dekady firma popadła w kłopoty finansowe, podzieliła się na zakłady produkujące autobusy, ciężarówki i części zamienne. W 2008 r. ogłosiła upadłość, ale w 2012 r. została przejęta przez… Hutę Stalowa Wola. Dziś produkuje pojazdy na potrzeby wojska i zatrudnia więcej osób niż w ubiegłej dekadzie, choć ostatni autobus zjechał z linii produkcyjnej w Jelczu w 2008 r.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Polska Grupa Zbrojeniowa chce sprzedać udziały w Autosanie

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Prawo & Finanse

Autosan: Na razie brak zagrożeń dla produkcji

Roman Czubiński 16 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5