Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autosan kupiony! Będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-02-03 11:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autosan kupiony! Będzie częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej
Autosanfot. Lowdown, lic. CC BY-SA 3.0
Trwająca dwa i pół roku upadłość legendarnej sanockiej fabryki autobusów i autokarów właśnie dobiega końca. Jak poinformowały lokalne serwisy syndyk zaakceptował ofertę Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Transakcja ma być sfinalizowana do końca marca.

O decyzji została poinformowana załoga i związkowcy. 29 stycznia minął, wcześniej przedłużany, termin na składanie ofert kupna. Wpłynęła tylko jedna – ze strony konsorcjum Huty Stalowa Wola i firmy PIT Radwar, które są częścią PGZ. Jak informuje isanok.pl nowy właściciel zapewni dotychczasowe zatrudnienie i przejmie fabrykę, choć bez biurowca. Z syndykiem nie udało się nam skontaktować.

Autosan to jeden z najbardziej znanych producentów autobusów w Polsce. Jesienią 2013 r. firma została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej, choć od tego czasu nieprzerwanie produkowała pojazdy, m.in. dla warszawskiego przewoźnika Europa Express City. Syndyk utrzymał też zatrudnienie większości załogi.

Autosan sprawą polityczną

Dla pracowników Autosanu informacja o utrzymaniu załogi jest szalenie istotna, bo fabryka była tym razem sprzedawana w trybie z wolnej ręki, bez żadnych warunków wstępnych. O czasu ogłoszenia upadłości, syndyk próbował ją zresztą sprzedać wielokrotnie. Początkowo z zastrzeżenie utrzymania produkcji i pracowników. Gdy to się nie udało pięciokrotnie, już bez takich warunków. Cena wywoławcza stopniowo spadała z ponad 50 mln zł, do obecnych ok. 19 mln zł.

„Zbrojeniówka” zresztą była już raz bliska przejęcia fabryki. Przed wyborami sanoccy politycy PO zorganizowali na miejscu konferencję prasową, w której obiecywali uratowanie Autosanu właśnie dzięki przejęciu przez PGZ. Po wyborach sprawa upadła, bo firmy w ramach konsorcjum (wtedy była w nim też prywatna spółka SKB Drive Tech) nie porozumiały się jeśli chodzi o wzajemne zabezpieczenia finansowe. Kilka tygodni temu nie udało się też sfinalizować dwóch ofert firm z Warszawy. Ale już po wyborach wspominano że państwowy holding może jednak zostać użyty do ratowania producenta autobusów, bo intensywnie w czasie kampanii wyborczej zabiegali o to również politycy PIS z Beatą Szydło na czele.

Produkcja w sytuacji frontowej

Dla pracowników Autosanu informacja przyszła w ostatnim momencie, bo pod koniec roku syndyk ogłosił, że obecnego zatrudnienia nie da się utrzymać i spośród ok. 350 pracowników (przed upadkiem Autosan zatrudniał ok. pół tysiąca osób) mniej więcej setka otrzyma wymówienia.

Przez dwa i pół roku wielka fabryka działała w przedziwnych warunkach. Produkcję realizowano z miesiąca na miesiąc, wykorzystując wszystkie dostępne środki. By fabryka działała, wyprzedawano hale. Pojazdy były produkowane (kilkadziesiąt rocznie), mimo że Autosan nie miał szans na komercyjny kredyt, co zamykało mu de facto możliwość startowania w publicznych przetargach, a opóźnienia w wypłatach sięgały kilku miesięcy. Mimo tej sytuacji fabryce udało się m.in. uzyskać homologację dla kilku wersji Sancity z silnikiem spełniającym normę Euro 6.

Co dalej? Autobusy, a potem…

– Wiadomość rozeszła się między pracownikami. Ludzie są bardzo zadowoleni. W minach kadry kierowniczej nie widziałam takiego entuzjazmu. Nie wiem, może się boją się zmian… – stwierdziła w rozmowie z serwisem esanok.pl Ewa Latusek, szefowa zakładowej Solidarności. – Nowy właściciel będzie kontynuował produkcję autobusów, a w przyszłości będzie modernizował zakład i uruchomi produkcję samochodu na potrzeby wojska – dodaje.

To o tyle prawdopodobne, że historia Autosanu przypomina nieco tę jaką przeszły zakłady Jelcza, również znane w czasach PRL z produkcji autobusów. Na początku ubiegłej dekady firma popadła w kłopoty finansowe, podzieliła się na zakłady produkujące autobusy, ciężarówki i części zamienne. W 2008 r. ogłosiła upadłość, ale w 2012 r. została przejęta przez… Hutę Stalowa Wola. Dziś produkuje pojazdy na potrzeby wojska i zatrudnia więcej osób niż w ubiegłej dekadzie, choć ostatni autobus zjechał z linii produkcyjnej w Jelczu w 2008 r.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dlaczego po Warszawie jeżdżą dwa MAZ-y i jeden VDL?

Prawo & Finanse

Dlaczego po Warszawie jeżdżą dwa MAZ-y i jeden VDL?

Jakub Dybalski 16 lutego 2016

Autosan zbrojeniowy?

Prawo & Finanse

Autosan zbrojeniowy?

Jakub Dybalski 21 października 2015

Autosan zostanie sprzedany z wolnej ręki

Prawo & Finanse

Autosan zostanie sprzedany z wolnej ręki

Jakub Dybalski 20 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS