Partnerzy serwisu:
Mobilność

Autobus elektryczny, ale tylko z superkondensatorem. Dobry pomysł?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-09-28 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autobus elektryczny, ale tylko z superkondensatorem. Dobry pomysł?
fot. Bin im Garten, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimiedia c
A może nie bawić się w wypychanie autobusu bateriami, tylko stworzyć pojazd zasilany wyłącznie superkondensatorem? Taka technologię rozwijają chińscy producenci, a w Europie wprowadza ją firma Chariot E-Bus.

Firma jest związana z chińskimi producentami autobusów i podzespołów do nich. Dwunastometrowe pojazdy produkuje spółka Higer, a superkondensator Aowei Technology. – Chariot E-Bus zajmuje się dostawą pojazdów na rynki europejskie – tłumaczył, podczas targów Trako 2017 przedstawiciel firmy, Milen Milew.

Dziś 26 pojazdów kursuje po izraelskim Tel Awiwie, pięć kolejnych w serbskim Belgradzie, a kolejne dwa w austriackim Grazu. Kolejne testowe egzemplarze kursują w rożnych miastach Rumunii i Bułgarii.

– Pierwszy egzemplarz wypróbowaliśmy w Sofii, na 11-kilometrowej linii. Prototyp był ładowany prądem z linii trolejbusowej, z napięcia trolejbusowego – tłumaczył Milew. – Autobus był w stanie przejechać 25 km na jednym ładowaniu, które trwało od 2 do 5 minut. Punkty ładowania były umieszczone na końcach linii, poza przystankami. Efektywność rekuperacji energii średnio wynosiła 32 proc. – wyliczał.

Główną zaletą superkondensatora w porównaniu do baterii jest jego bardzo szybkie ładowanie (choć też rozładowywanie). Nie musi wiec być ładowany w nocy. W dodatku pozwala na rekuperację, bo może odebrać dużą ilość energii w krótkim czasie hamowania. Po trzecie ma o wiele większa żywotność niż bateria, która traci swoją pojemność po kilku tysiącach ładowań. Sa też minusy, jak mniejsza pojemność, czy konieczność pracy na wysokich napięciach.

– W Sofii autobus zużywał zwykle 1,1 kWh/1 km - zaznaczył Milew. Autobusy elektryczne Chariot bardzo spodobały się w Belgradzie, gdzie kursują od 2016 r. na 16-kilometrowej, śródmiejskiej linii. Są ładowane raz podczas kursu, przez ok. 10 minut. Całkowity czas przejechania linii w tę i z powrotem wynosi 88 minut.

Na podstawie tych doświadczeń władze miasta planują całkowicie wymienić tabor kursujący w centrum miasta na elektryczny, w tym zlikwidować trolejbusową sieć trakcyjną - powiedział Milew.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZTM w Warszawie chce wprowadzić „rozbieralne” parkingi

Przestrzeń

ZTM w Warszawie chce wprowadzić „rozbieralne” parkingi

Redakcja 27 września 2017

Jak poprawić bezpieczeństwo drogowe? Zacząć od pieszych

Przestrzeń

Jak poprawić bezpieczeństwo drogowe? Zacząć od pieszych

Elżbieta Pałys 28 września 2017

Pierwszy chiński tramwaj z superkondensatorem, czyli bez drutów

Komunikacja

Pierwszy chiński tramwaj z superkondensatorem, czyli bez drutów

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS