Partnerzy serwisu:
Mobilność

Australia. Koniec obowiązkowych kasków dla rowerzystów coraz bliższy?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-03-09 07:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Australia. Koniec obowiązkowych kasków dla rowerzystów coraz bliższy?
fot. Takver. lic. CC BY-SA 2.0
Każdy australijski rowerzysta na czas jazdy musi zakładać kask. Restrykcyjne przepisy wkrótce ulegną jednak zmianie. Władze Terytorium Stołecznego (Canberra wraz z przyległymi terenami) rozważają wyłączenie spod nakazu cyklistów poruszających się po parkach, centrach miast czy przestrzeniach współdzielonych.

Na świecie istnieje kilka państw nakazujących cyklistom dodatkowo chronić głowę. O jednym z nich - Nowej Zelandii - wspominaliśmy w kontekście pogorszenia bezpieczeństwa wywołanego narzuceniem obowiązku poruszania w kaskach. Wprowadzony w 1994r. przepis spowodował spadek odsetka udziału rowerów w transporcie oraz średniej liczby kilometrów i minut przejeżdżanych przez użytkowników dwóch kółek w ciągu tygodnia. Liczba rowerowych podróży spadła ogółem o 50 proc., jednak - co ciekawe - rowerzyści nie zaczęli z tego powodu być dwa razy rzadziej ofiarami zdarzeń. Wynika z tego, że ryzyko wzięcia udziału w wypadku lub kolizji w trakcie jazdy rowerem, w porównaniu do czasów przed uchwaleniem nowego prawa, wzrosło.

Nowozelandzkie statystyki nie wykazały również istnienia korelacji między obowiązkiem noszenia kasków a spadkiem śmiertelności rowerzystów uczestniczących w zdarzeniach. Nie spadła również liczba urazów będących wynikiem wypadków lub kolizji aut z cyklistami.

Kask jako wybór

Australijskie doświadczenia z kaskami rowerowymi są zbliżone do nowozelandzkich. Po wprowadzeniu kaskowego obowiązku ruch rowerowy spadł tam o ponad 40%, zaś bezpieczeństwo cyklistów pogorszyło się.

Samorządowcy Australian Capital Territory (Australisjkie Terytorium Stołeczne obejmujące miasto Canberra oraz tereny przyległe) zaczynają dostrzegać, że obowiązkowe kaski to przede wszystkim bariera zniechęcająca do korzystania z dwóch kółek oraz sposób na odwrócenie uwagi od znacznie poważniejszych problemów. W nowym planie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego zaproponowali zapis zwalniający z ich użytkowania. Przepis ma dotyczyć rowerzystów udających się na przejażdżkę po parku, centrum miasta bądź innych obszarach, gdzie cykliści co do zasady poruszają się z niewielką prędkością (np. przestrzenie współdzielone czy kampusy uniwersyteckie).

Zdaniem Shane Rattenbury, odpowiedzialnej za bezpieczeństwo ruchu drogowego na Terytorium Stołecznym , kaski rowerowe zmniejszają ryzyko odniesienia urazów głowy, jednak równocześnie zmniejszają liczbę rowerzystów. Stąd pomysł na zmianę prawa; urzędnicy liczą, że dzięki niej mieszkańcy chętniej przesiądą się na dwa kółka.

Gorzej dla kierowców

Australian Capital Territory wprowadza mniej restrykcyjne przepisy dla cyklistów, zaostrzając jednocześnie reguły obowiązujące kierujących samochodami. Bardziej dotkliwe kary przewidziano dla używających telefonów komórkowych w czasie jazdy. Pojawiły się również propozycje zmniejszenia puli punktów karnych, zautomatyzowania procedury odbierania uprawnień osobom notorycznie łamiącym przepisy oraz rozszerzania stref ograniczonej prędkości.

Propozycje zawarte w nowym planie poprawy bezpieczeństwa ruchu wkrótce staną się obowiązującym prawem. Czy dla Australii to początek drogi do całkowitego zniesienia nakazu zakładania kasków do jazdy rowerem? Nie wiadomo, choć bez wątpienia pozytywnie wpłynęłoby to na tamtejszy ruch rowerowy.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Prawo & Finanse

Obowiązkowa karta rowerowa dla dorosłych to nietrafiony pomysł

Rafał Stawecki 08 kwietnia 2016

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Prawo & Finanse

Województwo dolnośląskie ma standardy rowerowe

Rafał Stawecki 05 kwietnia 2016

Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Przestrzeń

Tokio. Rowerzyści bez infrastruktury

Marcin Żywiałkowski 01 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS