Przystanek tramwajowy nie musi wyglądać jak gotycka katedra, ale nie powinien być przypadkowym zlepkiem kilku źle ustawionych elementów. Wzorem dobrego projektowania zdaniem architekta, prof. Wesołowskiego jest Francja.
– Jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że architekci zajmują się projektowaniem budowli i dużych parków. Pojęcie „architektura przystanków” nie budzi dziś kontrowersji, bo architekturą jest wszystko to co nas otacza – powiedział prof. Jacek Wesołowski z Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej podczas konferencji prasowej poświęconej inwestycjom tramwajowym.
Zdaniem Wesołowskiego wzorcem projektowania systemów tramwajowych w tym także przystanków jest Francja, gdzie powstają projekty na najwyższym światowym poziomie. Jest to spowodowane faktem, że większość linii tramwajowych w tym kraju zbudowano w „od zera” w ciągu ostatnich trzech dekad. Ponad to na inwestycje tramwajowe we Franci przeznacza się bardzo dużo pieniędzy, co powoduje, że nowe linie są tam droższe niż w Polsce gdzie liczy się głównie niska cena w przetargu. W efekcie projektanci mają więcej możliwości stosowania nowoczesnych rozwiązań i materiałów wysokiej jakości.
Cechą francuskich przystanków tramwajowych jest to, że są projektowane „całościowo” a nie są zlepkiem kilku standardowych elementów. Bardzo dużo uwagi poświęca się praktyczności rozwiązań. Z tego powodu np. panele reklamowe we wiatach ustawia się tylko po stronie odjazdowej, gdyż projektanci wychodzą z założenia, że ludzie oczekujący na tramwaj powinni widzieć, że tramwaj nadjeżdża. Umieszczanie reklam po stronie przyjazdowej traktowane jest dyskomfort.
fot. Billy69150 WikimediaWe Francji dba się o to by poszczególne elementy przystanku: wiaty, kolumna z automatem biletowym i tablice informacyjne były ustawione względem siebie tak by nie przeszkadzało to pasażerom. Wyświetlacze z informacją pasażerską nie mogą być zasłonięte przez wiatę, automat biletowy zlokalizowany jest pod zadaszeniem. Jak zauważa Wesołowski w Polsce na nowych przystankach często zapomina się o takich detalach.
Przystanki tramwajowe na nowych liniach we francuskich miastach projektowane są w taki sposób by wpisywały się w krajobraz. Unika się kontrastowych barw i niezwykłych kształtów. Przystanek nie ma być atrakcją turystyczną ani dominantą krajobrazową, ale czymś co ma ułatwić dostęp do pięknych miejsc, których we francuskich miastach nie brakuje.
fot. Croquant Wikimedia