Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ałmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metra

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-06-11 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ałmaty: Zawieszenie tramwajów, rozbudowa metra
Stacja metra Rajymbek Batyrfot. Kasper Fiszer.
Młodsza z dwóch w Azji Środkowej sieci metra nie cieszy się na razie zbyt dużą popularnością, ale dzięki planom rozbudowy kolej podziemna ma stać się podstawowym środkiem transportu w Ałmaty. Po serii wypadków dawna stolica Kazachstanu zawiesiła w zeszłym roku komunikację tramwajową. Dziś system transportu publicznego tworzą tam obok metra autobusy i trolejbusy.

Podobnie jak w uzbeckim Taszkencie, po likwidacji ruchu tramwajowego jedynym miejskim środkiem transportu szynowego w dawnej stolicy Kazachstanu pozostaje metro. W półtoramilionowych Ałmaty naziemny i podziemny system komunikacji szynowej funkcjonowały jednak razem wyjątkowo krótko. Ruch tramwajowy został tam wstrzymany w zeszłym roku, jedynie cztery lata po otwarciu pierwszego odcinka metra.

Rozpad ZSRR wstrzymał roboty na ponad dziesięć lat

Długa historia budowy jedynego w Kazachstanie systemu kolei podziemnej doskonale obrazuje burzliwe losy młodej republiki. Sam pomysł jego powstania pochodzi jeszcze z lat 70. XX wieku, a więc z epoki spektakularnych projektów infrastrukturalnych ZSRR. W roku 1984 rozpoczęły się prace przygotowawcze, cztery lata później zaczęto roboty ziemne w pierwszym wykopie. Przerwał je jednak rozpad radzieckiego imperium, który wstrzymał finansowanie budowy przez władze moskiewskie.

Nowe niepodległe państwo kazachskie pogrążone było, podobnie zresztą jak inne postsowieckie republiki, w głębokim kryzysie gospodarczym. Przez szereg lat nie podjęło więc trudu wznowienia prac, choć w latach 90. bezskutecznie poszukiwało inwestora gotowego wyłożyć na budowę środki. W międzyczasie stolicę przeniesiono z pełniącej tę rolę w Kazachskiej SSR Ałma-Aty (nazywanej już od początku niepodległości Ałmaty) do leżącej w północnej części kraju Akmoły, której nadano nową, symboliczną nazwę Astana (co w języku kazachskim oznacza – stolica).

Wielki prezent na dwudziestą rocznicę niepodległości

Priorytetem dla kraju była zatem znaczna rozbudowa miasta, które miało stać się nowym sercem olbrzymiego państwa. Do porzuconej ponad dekadę wcześniej koncepcji metra w niestołecznych już Ałmaty powrócono dopiero decyzją prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa w roku 2003. Dwa lata później wznowione zostały prace ziemne. Te trwały jednak znacznie dłużej niż zakładano pierwotnie i zamiast w 2008, pierwszy odcinek otwarto w grudniu 2011. Jego uruchomienie zbiegło się z obchodami 20. rocznicy uzyskania niepodległości, a w uroczystości wziął udział sam prezydent republiki.

Od tego czasu zdążono przedłużyć tunel o kolejne dwie stacje i od kwietnia 2015 jedyna linia ma długość nieco ponad 10 km. Mimo to metro pełni na razie stosunkowo niewielką rolę w obsłudze komunikacyjnej metropolii – rocznie korzysta z niego ok. 7 mln podróżnych (dla porównania Metro Warszawskie jeszcze przed otwarciem drugiej linii przewoziło rocznie ok. 150 mln pasażerów). Nawet w godzinach szczytu w pociągach nie ma wielu pasażerów, dla których brakowałoby miejsc siedzących. Wiąże się to ze stosunkowo niewielkim zasięgiem kolei podziemnej, a także z jego stosunkowo niską prędkością – przejechanie całej trasy zajmuje ok. 25 minut.

Wzrost popularności mają przynieść śmiałe plany rozbudowy

Łączny długi czas przejazdu wynika także z niewielkiej częstotliwości – pociągi pojawiają się na stacjach co około 12 minut. Należy także zauważyć, że nie wszędzie dokonano pełnej integracji z innymi środkami transportu i wejścia do metra są niejednokrotnie oddalone od przystanków autobusów i trolejbusów. Tunel nie dociera póki co także na żaden z dwóch dworców kolejowych i kończy się około 500 metrów od położonej bliżej centrum miasta stacji Ałmaty-2.

Pełnię sprawności metro ma uzyskiwać jednak stopniowo wraz z dalszą rozbudową systemu. Docelowo ma on składać się z trzech linii. Jedna z nich dotrze na położony peryferyjnie, ale obsługujący więcej połączeń dworzec kolejowy Ałmaty-1. Na razie trudno jednak wskazać konkretną datę zakończenia drążenia nowych odcinków.

Nowoczesne pociągi i bilety kodowane na karcie

Kolorytu młodej sieci metra dodaje kontrast pomiędzy typową dla czasów radzieckich architekturą większości stacji a taborem wyprodukowanym przez koncern Hyundai. Niemal osiemdziesięciometrowe, czterowagonowe pociągi są jednoprzestrzenne. Wyposażono je w nowoczesny system informacji pasażerskiej, który pracuje także w języku rosyjskim. Jednorazowy przejazd kosztuje 80 tenge (ok. 1 zł), a oprócz stosowanych powszechnie w b. ZSRR żetonów jednoprzejazdowych sprzedawane są także karty wielorazowego użytku.

Tramwaje przestały obsługiwać Ałmaty w zeszłym roku po serii bardzo nietypowych zdarzeń. Motorniczowie tracili kontrolę nad sprowadzonymi z Niemiec używanymi wagonami Tatra KT4D, w wyniku czego tramwaje samodzielnie poruszały się po mieście, powodując liczne zderzenia, aż do momentu wjechania w obiekt tak duży, że zdolny do wyhamowania olbrzymiego pędu. W wyniku wypadków ucierpieli także piesi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Minister Adamczyk grzmi: Autobusy w stanie zatrważającym!

Komunikacja

Warszawa. Minister Adamczyk grzmi: Autobusy w stanie zatrważającym!

Jakub Dybalski, Witold Urbanowicz 10 czerwca 2016

Rowerzyści sprawcami wypadków?

Komunikacja

Rowerzyści sprawcami wypadków?

Rafał Stawecki 10 czerwca 2016

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka

Mobilność

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka

Jakub Dybalski 10 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS