Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-05-30 09:08
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach
fot. KF
Gmina Aleksandrów Łódzki organizuje połączenia autobusowe z Łodzią. Większość z nich to linie uruchamiane wspólnie ze stolicą regionu, w których honorowane są aglomeracyjne bilety łódzkie. Równolegle funkcjonuje jednak także inna dotowana trasa obsługiwana busami łódzkiego PKS. W różnych środkach transportu jadących w tym samym kierunku i finansowanych z tego samego źródła obowiązują więc zupełnie inne taryfy.

Życie dwudziestotysięcznego Aleksandrowa jest ściśle związane z graniczącą z miastem Łodzią. Do lat 90. miejscowości łączył podmiejski tramwaj, dziś podstawowym środkiem transportu jest autobus. Aleksandrowianie korzystają z wydłużonych w ostatnich latach linii łódzkiego MPK. Łódzka komunikacja miejska dociera tam przez całą dobę – w dzień trzy do pięciu razy na godzinę z Targowego Rynku odjeżdża 78, do tego dochodzą jeszcze kursy 74 i 84. W nocy co godzinę jeździ natomiast N1.

Na wprost z biletem łódzkim, naokrężnie – nie

Wszystkie te autobusy uruchamiane są na podstawie porozumień Aleksandrowa z łódzkim Zarządem Dróg i Transportu. Dzięki temu mieszkańcy podłódzkiego miasta nie tylko mają bezpośredni dojazd do centrum Łodzi, ale też mogą kupić jeden bilet ważny w obu miejscowościach. Na terenie Aleksandrowa obowiązują bowiem bilety aglomeracyjne – tylko nieco droższe od tych ważnych w granicach Łodzi.

Od 2013 roku gmina Aleksandrów Łódzki organizuje jednak jeszcze jedno połączenie ze stolicą regionu. Po likwidacjach części kursów łódzkiego PKS obsługujących południe gminy samorząd rozpisał przetarg na obsługę nieco naokrężnej trasy Aleksandrów – Łódź przez należące do gminy wsie Wola Grzymkowa, Rąbień AB (sic!) i Antoniew. Linia kończy się na łódzkim osiedlu Teofilów, gdzie można przesiąść się na tramwaj do śródmieścia, i liczy ok. 14 km długości. To o 6 więcej niż podstawową trasą. Czas przejazdu nadal pozostaje jednak stosunkowo krótki – to nieco ponad 20 minut.

Jedna gmina, trzy bilety


Przetarg wygrało łódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej, a po roku obsługi zdobyło ponowne zamówienie na obsługę tej trasy do końca roku 2014. Zgodnie z opracowanym przez gminę rozkładem jazdy PKS realizuje osiem pełnych kursów w dni robocze i soboty, trzy w niedziele i dodatkowo od poniedziałku do soboty dwa skrócone do odcinka Rąbień – Łódź.

Na linii obowiązują wyłącznie bilety wydane według taryfy PKS, a wpływy z ich sprzedaży trafiają do przewoźnika. Oznacza to, że na terenie Aleksandrowa Łódzkiego w kursach dotowanych z pieniędzy samorządu obowiązują trzy różne cenniki i dwa różne systemy rozliczeń: taryfa łódzka w kursach miejskich i zgierska na linii 3A organizowanej w porozumieniu ze zgierskim MUK (bilety emitowane przez miasta, a nie przewoźników) i dodatkowo własny cennik PKS-u na okrężnej linii do Łodzi.

Komunikacja gorszego standardu, ale tańsza

Warto jednak zauważyć także plusy takiego rozwiązania – podróżujący z samego Aleksandrowa do Łodzi niezależnie od taryfy obowiązującej w linii przez Antoniew raczej i tak wybraliby którąś z łódzkich linii miejskich. Kursują one bowiem częściej i dowożą bez przesiadek do łódzkiego Śródmieścia. Dodatkowa linia służy więc raczej dojazdom ze wsi do miast gminnego i wojewódzkiego.

Mieszkańcy mniejszych miejscowości nie mają co prawda zapewnionej wspólnej taryfy z komunikacją miejską w Łodzi, ale stosunkowo nowa linia gminna i tak znacznie poprawia ich dostęp do transportu publicznego, a przyjęty model jest z punktu widzenia gminy o wiele tańszy. Samorząd dokłada bowiem do każdego kilometra przejechanego przez bus PKS-u jedyne 1,76 zł. W zamian za tę cenę otrzymuje jednak usługę dość niskiej jakości – przewoźnik obsługuje linię wyeksploatowanymi minibusami mercedesa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Lutomiersk: Wreszcie remont torów na moście

Komunikacja

Lutomiersk: Wreszcie remont torów na moście

Kasper Fiszer 19 maja 2014

Łódź – Pabianice: mniej PKS-ów, taniej w tramwajach

Komunikacja

Łódź – Pabianice: mniej PKS-ów, taniej w tramwajach

Kasper Fiszer 16 maja 2014

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Komunikacja

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Kasper Fiszer 17 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS