Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Adamowicz: Najpierw infrastruktura rowerowa, potem ewentualnie rower miejski

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Adamowicz: Najpierw infrastruktura rowerowa, potem ewentualnie rower miejski
fot. adamowicz.pl
Mieszkańcy Gdańska chcą roweru miejskiego, takiego jak w Paryżu czy w Warszawie. Prezydent miasta Paweł Adamowicz zdaje się do pomysłu podchodzić jednak z dużą dozą ostrożności. - Zleciłem przygotowanie analiz, prognoz, studium wykonalności, które określiłoby spodziewane koszty, najlepszy model eksploatacji, liczbę i rozmieszczenie stacji i rowerów, połączenie z systemem komunikacji i obiektami chętnie odwiedzanymi przez turystów i mieszkańców. Należy rozważyć wszelkie za i przeciw, oraz poznać wszelkie niebezpieczeństwa różnych rozwiązań – wyjaśnia.

Prezydent Gdańska zdaje się być w pełni świadomy tego, jakie konsekwencje może mieć dla miasta wprowadzenie systemu roweru miejskiego bez wcześniejszych analiz, określających model biznesowy przedsięwzięcia. Na swojej stronie internetowej przedstawił wątpliwości dotyczące systemu i pytania, które należy przed sobą postawić, zanim zdecyduje się na wprowadzenie takiego rozwiązania na miejskich drogach.

Kto miałby korzystać z systemu?

– Sieć rowerów miejskich traktowana jako część miejskiego systemu transportowego jest elementem zrównoważonej formy transportu. Wprowadzenie rowerów miejskich znacznie zwiększa dostępność tego środka transportu, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie udziału rowerów w ruchu, a dalej zmniejszenie zatłoczenia w mieście, co prowadzi do redukcji emisji spalin, czy hałasu. Dziś mamy kilkuprocentowy udział rowerów w komunikacji. Rower miejski to zwiększy, ale niekoniecznie spowoduje mniejsze użytkowanie samochodów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że na rowery miejskie przesiądą się tylko piesi i użytkownicy komunikacji zbiorowej. Może tak nie będzie, ale i taki wariant należy brać pod uwagę – rozważa Adamowicz i wymienia kolejne argumenty, które mają przemawiać za jego decyzją dotyczącą przeprowadzenia dokładnych analiz przed wprowadzeniem takiego rozwiązania w życie. To m.in. pytanie o koszty takiego przedsięwzięcia, grupę docelową czy zasięg działania systemu. Czy miałby on obejmować część Gdańska, czy może całe miasto? A może całą aglomerację, całą metropolię?

– To ważne problemy do rozważenia i przeanalizowania. Im bardziej rozbudowany system tym większe koszty na starcie a i często ogromne koszty eksploatacji. Wiemy też z doświadczeń miast położonych na terenach ze wzniesieniami, że mieszkańcy chętniej podróżują w dół niż pod górkę, co brzmi logicznie. W przypadku górnych tarasów, należałoby przewidzieć ciągłą konieczność przewożenia rowerów z dołu na górę, co generuje dodatkowe koszty ale i niweluje efekt ekologiczny takiego rozwiązania – pisze prezydent Gdańska.

Infrastruktura przede wszystkim

Zdaniem Adamowicza w miastach z niską kulturą mobilności, gdzie ruch rowerowy dopiero raczkuje, trzonem wzrostu liczby rowerzystów nie powinien być rower miejski. Prezydent dodaje, że w miastach, które w pierwszej kolejności postawiły na rozwój infrastruktury, ruch rowerowy wzrasta mniej dynamicznie, jednak jest bardziej jednostajny i trwały. - Taki ruch rowerowy jest mniej zależny od pory roku i pogody, a więc najbardziej pożądany, bo jednoznacznie użytkowy i bardziej przewidywalny z punktu widzenia planowania systemu transportowego miasta – podnosi dalej prezydent i dodaje, że to właśnie dlatego Gdańsk stawia w pierwszej kolejności na infrastrukturę rowerową. - Stan jest już całkiem dobry, ale daleki do zadowolenia i sieć dróg rowerowych wymaga dalszych inwestycji, które wciąż konsekwentnie realizujemy.

Według prezydenta Gdańska system w swojej początkowej fazie nie powinien obejmować całego miasta, a jedynie najważniejsze dzielnice. - W przypadku Gdańska należałoby zastanowić się nad instalacja 50 stacji po 20 rowerów. Średnia odległość między stacjami powinna wynosić około 300 m. Dopiero po przetestowaniu systemu na takiej próbie 1000 rowerów można planować rozmieszenie stacji dokujących w peryferyjnych dzielnicach miasta. Aby Gdańsk mógł osiągnąć podobny wskaźnik ilości rowerów na 1000 mieszkańców jak w Paryżu (tj. 1 rower na ok. 100 mieszkańców) system musiałby składać się z 4600 rowerów i taka liczba rowerów może kosztować naprawdę wiele milionów – pisze Adamowicz. Jego obawy wiążą się również z kosztami całego przedsięwzięcia. - Wydaje się, że projekty większe niż taki jaki obecnie funkcjonuje w Sopocie (7 stacji, 140 rowerów) nie są w stanie utrzymać się same. Można oczywiście próbować pozyskać sponsora, reklamy na rowerach, ale oceniam że szanse sfinansowania z tego kosztów bieżących są niewielkie – komentuje.

Obecnie w Polsce istnieje 7 działających systemów roweru miejskiego. 7 kolejnych jest w trakcie realizacji. Najbardziej rozbudowany system funkcjonuje w Warszawie. Jest on jednocześnie ósmym co do wielkości europejskim systemem rowerowym z flotą 2.600 rowerów i 172 stacjami. Właśnie trwają przygotowania do otwarcia nowego sezonu rowerowego w stolicy. Z rowerów będzie można korzystać już od 1 marca.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5