Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Aarhus w oczekiwaniu na rewolucję: Tramwaje, które mają odmienić miasto

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-01-07 09:22
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aarhus w oczekiwaniu na rewolucję: Tramwaje, które mają odmienić miasto
fot. Leif Jørgensen, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
W tym roku do listy miast z tramwajem dołączy duńskie miasto Aarhus. To pierwsze miasto w Danii, które zdecydowało się na powrót tego środka transportu. – To nie tylko projekt techniczny, ale i twarz miasta – przekonuje Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S. Dzięki połączeniu tramwaju i kolei pasażerowie będą mogli korzystać z ponad 100-kilometrowej sieci, choć inwestycja obejmuje realizację tylko 16 km nowej trasy tramwajowej.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Dzięki Aarhus tramwaje wrócą do Danii. Jaki cel przyświeca tej inwestycji?

Claus Rehfeld, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego Aarhus Letbane I/S:
Aarhus wyrósł na wiodący ośrodek Jutlandii spośród pięciu czy sześciu niegdyś równorzędnych miast. Autobusy są pełne, autostrady są pełne i zwykłe drogi też są pełne. Zmierzamy się z problemem braku efektywnego środka transportu, który umożliwiałby sprawną komunikację w regionie, stąd pomysł na tramwaje, które będą łączyć centra dwóch z pięciu miast, obsługując też ośrodki wzdłuż trasy. Niektóre istniejące linie kolejowe przebudowujemy do standardu lekkiej kolei – dzięki temu możemy zmienić wygląd i funkcjonowanie miast, gdyż linia kolejowa będzie mogła działać znacznie bliżej społeczności lokalnych. Na tych odleglejszych liniach zapewnimy usługę typu S-Bahn.

Jak długą historię ma ten projekt?

Jego historia sięga dziesięciu lat wstecz. Wtedy przyjęto koncepcję opierającą się na myśleniu o tramwajach, ale rozwijaniu komunikacji autobusowej. Powoli więc projekt nabierał kształtów – rysowano trasy, zabezpieczano finansowanie, co nastąpiło ostatecznie w 2012 r.

Zwykle takie nowe projekty spotykają się z dużą opozycją przed ich wdrożeniem. Czy trudno było przekonać mieszkańców Aarhus?

Zaskakująco nie. Nie mieliśmy w zasadzie problemu z syndromem „NIMBY” (nie w moim ogródku). Myślę, że ludzie wiedzą, że potrzebują efektywnego systemu komunikacyjnego. Było bardzo mało negatywnych uwag.

Czy ten projekt zmieni status Aarhus?

Jestem o tym przekonany. To nie tylko projekt techniczny, ale i twarz miasta. Tramwaj szybko staje się symbolem danego ośrodka, stąd też staraliśmy się przyjąć projekt pojazdów, który będzie pasował do duńskiego wyobrażenia dobrego projektu, dobrej jakości i dobrej obsługi.

Czy projekt posłużył też zmienianiu oblicza miasta i wyglądu ulic?

Jedna z arterii, która składała się z trzech pasów w każdą stronę, zupełnie zmieni swoje dotąd nieatrakcyjne oblicze. Wraz z torowiskiem wprowadzamy zieleń. Ponadto przebudowujemy część portową miasta, czyli w stronę, w którą rozwija się teraz miasto.

Tramwaj Stadlera, zaprezentowany na targach InnoTrans, będzie też mógł obsługiwać trasy lekkiej kolei?

Tak, pojazdy te będą wyposażone w kolejowe systemy sterowania, więc będzie mógł obsługiwać te trasy z prędkością do 70-80 km/h.

Ile w sumie nowych kilometrów linii tramwajowych powstanie?

To jest najciekawsze w tym całym projekcie. Budujemy tylko 16 km nowych linii, ale w całości osiągniemy 110 km sieci.

Czy zatrudnili państwo pierwszych motorniczych?

Tak, Keolis, który będzie operatorem, zatrudnił ośmiu motorniczych, którzy będą pełnić funkcję instruktorów.

Kiedy mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowych tramwajów?

Zakładamy uruchomienie w maju bądź czerwcu. Wtedy też wyjadą nowe tramwaje Stadlera.

Jak długi jest okres obowiązywania kontraktu z Keolis?

Umowa ma charakter otwarty. Podstawowy okres obowiązywania wynosi sześć lat. Potem zarówno oni, jak i my możemy ten kontrakt rozwiązać. Jeśli będą się dobrze sprawować, to będą jeździć dalej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Grzymowicz: Nie ugniemy się w sprawie tramwaju na Wilczyńskiego

Przestrzeń

Grzymowicz: Nie ugniemy się w sprawie tramwaju na Wilczyńskiego

Martyn Janduła 19 grudnia 2016

To już rok olsztyńskich tramwajów

Komunikacja

To już rok olsztyńskich tramwajów

Martyn Janduła 18 grudnia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS