Od momentu uruchomienia II linii metra przejechało nią blisko 28 milionów pasażerów. Liczba pasażerów korzystających dziennie z nowego połączenia nadal kształtuje się na poziomie ok. 100 tys. pasażerów dziennie, zauważalnie wzrasta za to popularność przesiadek między liniami na stacji Świętokrzyska. Ile w sumie korzysta osób z dwóch linii metra? Tego nie wiadomo, bo system bramkowy na I linii jest mocno dziurawy.
Zainteresowanie II linią metra pozostaje na niezmienionym poziomie. Jak wynika z danych z listopada dziennie korzysta z niej od 101 tys. do 106 tys. pasażerów dziennie. Najpopularniejszą stacją jest Dworzec Wileński z 30 tys. podróżnymi. Następną stacja pod względem osób wchodzących i wychodzących jest Rondo Daszyńskiego, dalej – Nowy Świat-Uniwersytet. Na czwartej pozycji jest Świętokrzyska, ale nie liczymy tutaj pasażerów przesiadających się na I linię. Najmniejszą frekwencją może poszczycić się stacja Centrum Nauki Kopernik, gdzie liczba podróżnych oscyluje w okolicach 6,5 tys., a w drugiej kolejności – co zaskakujące, z uwagi na możliwość dogodnych przesiadek na kolej – Stadion Narodowy.
Rośnie popularność przesiadek na stacji Świętokrzyska między dwiema liniami. Jak informuje ZTM, dziennie przesiada się tam ok. 49 tys. pasażerów. Oznacza to, że więcej osób przechodzi z peronu na peron, niż korzysta z którejkolwiek stacji centralnego odcinka II linii metra (jeżeli pod uwagę wziąć wejścia i wyjścia rejestrowane przez bramki biletowe). Należy zarazem odnotować stopniowy wzrost liczby przesiadających się – w marcu i kwietniu było to blisko 34 tys. pasażerów dziennie, a w maju już 42 tys. podróżnych.
Centralny odcinek II linii metra uruchomiono 8 marca br. Minęło więc już 9,5 miesiąca. Jak informuje ZTM – wg danych przekazanych w poniedziałek 21 grudnia – w tym okresie skorzystało z niego dokładnie 27 958 168 pasażerów (wliczając w to łącznik przesiadkowy w relacji M2 – M1).
Gorzej wygląda sprawa, jeżeli chodzi o określenie liczby pasażerów na I linii metra. Według danych z bramek korzysta z niej od 175 tys. do 220 tys. pasażerów. Liczby te są jednak zupełnie niewiarygodne od momentu, gdy rozszczelniono system bramkowy poprzez pozwolenie pewnym grupom pasażerów na przechodzenie bokiem, przez przejścia awaryjne. Nikt tego jednak nie kontroluje i w efekcie bardzo dużo osób przechodzi z ominięciem bramek. Wystarczy wspomnieć, że wcześniej na I linii rejestrowano nawet 560 tys. pasażerów. Jeśli brać pod uwagę tylko dane z bramek biletowych, to najpopularniejszą stacją jest Ratusz Arsenał, z której korzysta od 24,5 tys. do 31,6 tys. pasażerów dziennie. Kolejne pozycje zajmują Politechnika, Centrum i Wilanowska. Na drugim biegunie jest Ursynów, z której korzysta od 3,2 tys. do 4,2 tys. podróżnych dziennie. Drugie miejsce zajmują natomiast Stare Bielany.
Według naszych informacji w październiku ZTM przeprowadził akcję liczenia pasażerów na I linii. Nie opracowano jeszcze jednak wyniku tych pomiarów. Zgodnie jednak z danymi, do których udało nam się dotrzeć, gdy przejścia awaryjne były pilnowane bądź pracownicy ZTM i Metra liczyli korzystających z nich pasażerów, to liczba podróżnych na poszczególnych stacjach rosła... trzykrotnie. Wyjątkiem są Młociny, gdzie wzrost był aż czterokrotny.