Partnerzy serwisu:
Komunikacja

10 lat dynamicznej informacji pasażerskiej w miastach

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
10 lat dynamicznej informacji pasażerskiej w miastach
fot. MZK Zielona Góra
Dziesięć lat temu Zielona Góra – jako pierwsze polskie miasto – wdrożyła elektroniczny system informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej. Coś, co było kiedyś nowinką, teraz staje się standardem i nieodłącznym elementem wszystkich inwestycji komunikacyjnych, realizowanych z funduszy europejskich.

System dynamicznej informacji pasażerskiej to domena nie tylko największych miast. Dziesięć lat temu, jako pierwsza, ekrany na przystankach wprowadziła Zielona Góra. – W momencie pojawienia się możliwości pozyskiwania środków z funduszy unijnych w 2004 r. MZK w Zielonej Górze stworzył projekt pod nazwą „Poprawa jakości i konkurencyjności transportu miejskiego w Zielonej Górze. Jednym z elementów projektu był zakup nowoczesnego zintegrowanego systemu bezpieczeństwa i informacji o ruchu autobusów w czasie rzeczywistym. Celem tego projektu było wprowadzenie kolejnych udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskiej w Zielonej Górze – czyli bieżąca informacja o odjazdach pokazywana na przystankach, która jest aktualizowana przez dane o pozycji autobusu – wspomina Jacek Newelski, kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy i Marketingu w MZK Zielona Góra.

Przetarg na wdrożenie systemu wygrała fińska firma Seasam Traveller, która teraz stanowi część firmy Trapeze Finland Oy. Pod koniec 2005 r., kiedy uruchamiano system, obejmował on 11 przystanków. Z czasem rozszerzono go do 18 przystanków.

Jak działa zielonogórski system? – Autobusy wysyłają informację o położeniu oraz niezbędną notę identyfikacyjną zawsze, gdy osiągną predefiniowany punkt rozpoznany przy wykorzystaniu GPS. TRAVELLER otrzymuje informację o lokalizacji i wykorzystując dane o rozkładzie jazdy i pracy pojazdów otrzymanych z Tarana/Municom (baza z rozkładami jazdy) i historycznych danych o kursowaniu pojazdów, tworzy prognozy odjazdów z przystanków. Następnie system wysyła prognozę na wyświetlacze. Jeśli prognoza jest niedostępna (pojazd nie wysyła danych lokalizacyjnych), pokazywany jest czas planowany – wyjaśnia Newelski.

Na ekranach przewidziano – w zależności od typu tablicy – trzy lub pięć pól do wyświetlania kolejnych odjazdów. Pasażerowie otrzymują informację o numerze linii, kierunku oraz czasie pozostałym do odjazdu. – Tablice prezentują rzeczywisty czas odjazdów autobusów. Jeśli czas do odjazdu autobusu wynosi powyżej 20 minut wówczas wyświetla się godzina odjazdu, natomiast poniżej 20 minut tablica wyświetla za ile minut podjedzie autobus – opisuje Jacek Newelski.

W dolnym pasku jest miejsce na datę, godzinę oraz ogłoszenia. – Jest to bardzo pomocne przy informowaniu pasażerów o zmianach w rozkładach jazdy, zamkniętych ulicach czy objazdach, a także w sytuacji niespodziewanego zamknięcia ulicy z powodu wypadku. Komunikaty takie znacznie szybciej docierają do pasażerów, niż informacje czerpane z mediów. Nie informujemy natomiast na tablicach o kilkuminutowych ewentualnych opóźnieniach, ponieważ prognoza w czasie rzeczywistym jest prezentowana na tablicach – mówi Jacek Newelski.

Jak zauważa przedstawiciel przewoźnika, pasażerowie przyzwyczaili się już do systemu dynamicznej informacji. W planach jest jego rozbudowa o kolejne przystanki. – Jesteśmy zadowoleni z funkcjonowania systemu. O tym, że system działa sprawnie można przekonać się, obserwując przychodzących na przystanki pasażerów, którzy swój wzrok kierują na tablice przystankowe, a nie na tabliczki z rozkładem jazdy. Do sprawnego jego działania konieczne jest jednak zaangażowanie pracowników (dyspozytorów, kierowców), którzy zgłaszając ewentualne błędy, przyczyniają się do ich szybkiego usuwania – zastrzega Newelski.

Warto wspomnieć, że nowy system daje możliwości sprawdzenia odjazdów w domu. – Na stronie internetowej Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze po wybraniu zakładki „wirtualny monitor” pojawia się okno, w którym po wybraniu numeru przystanku można na ekranie monitora zobaczyć 10 najbliższych odjazdów z dowolnego przystanku, oczywiście w czasie rzeczywistym.

W zakładce rozkład jazdy po wyborze przystanku również można wyświetlić 10 najbliższych odjazdów autobusów w czasie rzeczywistym – wylicza kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy i Marketingu w MZK Zielona Góra. Taką możliwość dają również urządzenia mobilne, oczywiście po połączeniu się z internetem. – Na przystankach umieściliśmy specjalne kody QR, po zeskanowaniu których w telefonie wyświetli się 10 najbliższych odjazdów w czasie rzeczywistym – mówi Jacek Newelski.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Przestrzeń

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Witold Urbanowicz 09 marca 2023

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Przestrzeń

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Przestrzeń

Warszawa rozbuduje system wyświetlaczy na przystankach

Witold Urbanowicz 09 marca 2023

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Przestrzeń

Metro: Ekran poinformuje o odjazdach tramwajów

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5