Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Syryjczyk: Czas zlikwidować napięcia w budownictwie infrastrukturalnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-06-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
 Syryjczyk: Czas zlikwidować napięcia w budownictwie infrastrukturalnym
Transport PublicznyTadeusz Syryjczyk
Tadeusz Syryjczyk, jeden z inicjatorów stowarzyszenia oraz Senior Ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówi, że rozpoczęte działania mają na celu zmianę napiętej atmosfery wokół budownictwa infrastrukturalnego oraz umożliwią merytoryczną pracę nad udoskonalaniem procedur.

- Jadąc na spotkanie założycielskie stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury wziąłem na drogę materiały sprzed lat pięciu, które przygotowywałem na dyskusję panelową, w których analizowane były problemy trudności z uruchamianiem inwestycji drogowych - mówi Tadeusz Syryjczyk. Wyjaśnia, że wówczas naczelnym tematem była "optymalizacja procedur przygotowawczych i wybrnięcia z problemów spowodowanych niedostosowaniem naszych ustaw o ochronie środowiska do wymogów unijnych, a także zagrożenie dla wykorzystania środków na tym tle".

- Obecne było narzekanie na brak stabilności programów i finansowania. Jednak Euro 2012 pozawalało przypuszczać, że finansowanie poprawi się, gdyż gospodarcze i społeczne przyczyny dla których trzeba budować i modernizować drogi, koleje, lotniska itd. które były i są istotne ale wbrew pozorom nie takie popularne jak się wydaje, zostaną wzmocnione błahym ale popularnym argumentem jakim są igrzyska sportowe - oznajmia Syryjczyk.

- Istotnie piłka okazała się silnym motywatorem i napięte już do granic rozsądku programy rozszerzono, harmonogramy przyspieszono, ale wiele kwestii stało się rzeczywistym a nie tylko deklarowanym celem politycznym i finansowanie wzrosło - tłumaczy członek stowarzyszenia "Inicjatywa dla Infrastruktury".

Tadeusz Syryjczyk wskazuje na to, że wśród problemów znajdował się brak monitorowania prac przygotowawczych prowadzonych przez GDDKiA oraz brak zachowania właściwej proporcji prac przygotowawczych do realizacji. Zostało to, co prawda, przezwyciężone, jednak wciąż podobną przypadłość da się zauważyć obecnie w PKP PLK.

- W kwestii procedur lokalizacyjnych i środowiskowych panowało pewne zamieszanie ale zmierzaliśmy ku reformie, która chyba powiodła się, bo wszystko trwa nadal dość długo, ale jest już zgodne z wymaganiami koniecznymi dla finansowania unijnego - zauważa Senior Ekspert w ZDG TOR.

- Protesty są nadal, ale procedury wydają się być bardziej przewidywalne. Co prawda namnożyło się ustaw specjalnych (o drogach, kolejach, lotniskach, gazo-porcie i w drodze są kolejne) i trochę szkoda że w miejsce wielu ustaw specjalnych nie ma jednej trwałej obejmującej całokształt budownictwa infrastrukturalnego. Z drugiej strony pojawiła się tendencja do całkowitego zaniechania zwykłych procedur i zarządcom dróg lub kolei nie chce się bawić w wykup ziemi na podstawie klasycznego prawa wywłaszczeniowego. W rezultacie inwestycje potrzebne, tanie i proste są kwalifikowane jako niewykonalne jeżeli tylko nie podpadają pod specustawę - tłumaczy Tadeusz Syryjczyk.

Członek stowarzyszenia przypomina, że kilka lat temu, podobnie jak dziś, narzekano na brak potencjału projektowego w kolejnictwie, z kolei rozwiązaniem problemów miało być wprowadzenie kontraktów w trybie "projektuj i buduj". Miało to na celu ograniczenie konfliktów między projektantem i wykonawcą oraz przyspieszenie realizacji inwestycji. - Dziś jest pora aby sobie odpowiedzieć na pytanie czy tak jest istotnie - mówi Syryjczyk.

- W papierach z 2008 roku znalazłem także 18 punktowy "Program naprawczy dla fazy przygotowania inwestycji" sporządzony w PKP PLK". Natomiast najwyraźniej mniej wtedy narzekano na przetargi. Skutki przeformalizowania procedury zamówień publicznych oraz usztywnienia procedur i kryteriów, a także zaskakujące efekty ich stosowania dały się we znaki nieco później i, jak się zdaje, jest to jeden z tematów do analizy i starcia racji władz publicznych oraz biznesu zaangażowanego w realizację inwestycji infrastrukturalnych. Podobnie jak wzorce umów i rozłożenie ryzyka pomiędzy zleceniodawców i wykonawców z tytułu zmian uwarunkowań niezależnych od wykonawcy jak np. ceny materiałów - stwierdza Senior Ekspert w ZDG TOR.

Ekspert zaznacza, że jeszcze pięć lat temu nie mieliśmy do czynienia z plagą upadłości oraz ucieczkami wykonawców z placu budowy. Dodaje, że w wielu przypadkach jest to źródłem poważnych opóźnień i grozi przepadkiem finansowania.

- Jak już miałem okazję mówić i pisać - nie unikniemy wyjścia rządu i samorządu poza funkcje komputera realizującego zadany z góry algorytm. Rzeczywistość woła o więcej transparencji i równocześnie kooperacji partnerów którymi są rząd, władze publiczne i biznes. Proces modernizacji infrastruktury w Polsce nie może padać ofiarą bezproduktywnej wojny, braku wspólnego poszukiwania rozwiązań i przewagi formalizmu nad odpowiedzialnością za rezultat - uważa Tadeusz Syryjczyk.

- Założyciele inicjatywy mają wolę pracy merytorycznej nad doskonaleniem procedur, ale chcą też zmiany atmosfery wokół budownictwa infrastrukturalnego, w której jest za dużo napięć oraz czarnej propagandy sugerującej, że mamy głównie nadużycia, afery, bankructwa itd. która niczego nie rozwiązuje - zaznacza członek stowarzyszenia "Inicjatywa dla Infrastruktury".
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5