Partnerzy serwisu:

Pesa Future. Nowy tramwaj na rynek zachodni?

Jakub Dybalski 24.09.2015

Pesa Future. Nowy tramwaj na rynek zachodni?
fot. redakcja
Bydgoska Pesa podczas targów kolejowych TRAKO 2015 zaprezentowała model tramwaju podpisany "Future Tram". Wyróżnia się wyglądem i ma to być jeden z powodów, dla których zainteresują się nim europejskie miasta.
– Nasz projektant, zastanawiając się jak będzie wyglądał nowy tramwaj, inspirował się zdjęciami z Tel Awiwu – powiedziano nam w Pesie, gdy spytaliśmy się o model wystawiony na stoisku. Roboczo nazwany Pesa Future (ostatecznej nazwy jeszcze nie ma) był już proponowany w stolicy Izraela, a także jednemu z miast niemieckich. Jedna z wersji zewnętrznego wyglądu była też rozważana podczas transakcji na tramwaje dla Warszawy, ale stolica Polski zdecydowała się na bardziej konserwatywny wygląd Jazzów Duo.

O rozwiązaniach technicznych na razie wiadomo niewiele, bo tramwaj jest póki co projektem, a w firmie zaznaczają, że prototyp nie powstanie, póki jakieś miasto się na niego nie zdecyduje. Poza stuprocentowo niską podłogą, nowymi wózkami i budową modułową, która pozwoli na zaproponowanie pojazów różnych długości, w tramwajach znajdzie się zupełnie nowy system informatyczny, który będzie zbiorczo zarządzał informacją pasażerską, wyświetlaniem reklam, zarządzaniem sprzedażą biletów, itp. System samodzielnie stworzy Pesa, co ma pomóc firmie w skomponowaniu oferty dla potencjalnych klientów.

Rozwiązaniem przyszłościowym ma być montowanie w pojazdach superkondensatorów. Czyli urządzeń umożliwiających odzyskiwanie energii w czasie hamowania i magazyowanie jej, do wykorzystania w miejscu gdzie brakuje zasilania z sieci. To pomysł Pesy dla miast, które z różnych powodów nie mają lub nie chcą budować sieci trakcyjnej. – W jednym z miast, z którym rozmawialiśmy jest czterokilometrowy odcinek, bez sieci. Tam to rozwiązanie wydaje się być idealne – powiedziano nam w Pesie.

Pesa Future ma być propozycją przede wszystkim na rynki zachodnie. Miastom poza Polską ponoć dużo łatwiej zaproponować bardziej odważny wygląd tramwaju. W Pesie rozważają zresztą kilka wariantów i podkreślają, że są bardzo elastyczni jeśli chodzi o decyzję klienta, choć w przypadku wspomnianego projektu szczególnie zwracają uwagę eliptyczne okna po bokach kabiny motorniczego.

Warto pamiętać, że Pasa, w przeciwieństwie np. do Solarisa, nie ma niemieckiej homologacji na swoje tramwaje i w tym momencie nie toczy się żadna procedura, dzięki której miałaby ją uzyskać, ale w firmie przyznają, że chcą budować swoją markę za zachodnią granicą przez kontrakty kolejowe, co może potem pomóc przy kontaktach tramwajowych



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony