Partnerzy serwisu:

Alstom z kompaktowym tramwajem i zasilaniem od spodu

Jakub Dybalski 09.06.2015

Alstom z kompaktowym tramwajem i zasilaniem od spodu
Alstom Citadis w Strasbourgufot. Kevin B, lic. CC bY-SA 3.0
Attractis i SRS – to dwa rozwiązania przygotowane przez Alstom na odbywający się w Mediolanie kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP). To pierwsze to de facto kompleksowa linia produkcyjna do budowy sieci tramwajowej. To drugie to niecodzienny sposób zasilania pojazdów szynowych i drogowych.
Attractis to projekt dla rozwijających się miast o wysokiej gęstości zaludnienia, nie posiadających jeszcze systemu tramwajowego. Obejmuje tramwaj Citadis i wszystkie elementy związane z infrastrukturą: tory, zasilanie, stacje pasażerskie, systemy komunikacji i informacji, systemy nadzoru i kontroli działania linii, sprzedaży biletów i obsługi. We współpracy z przedsiębiorstwem robót drogowych, Alstom dostarcza niezbędnej infrastruktury, zapewnia testy i odbiory całej linii we współpracy z operatorem. Według producenta pozwala to na ograniczenie kosztów budowy o 20 proc.

Atrakcyjny Attractis

System jest pojemny. Linia tramwajowa stworzona w ten sposób przewozi od 4 do 14 tys. pasażerów na godzinę. Możliwości dwukierunkowej linii Attractis są porównywalne do autobusu BRT. Alstom chwali się, że opracował zoptymalizowaną metodologię budowy wykorzystującą inteligentne planowanie (sekcja po sekcji) robót drogowych i elektromechanicznych, tak by zminimalizować czas budowy, zakłócenia i koszty. Pakiet Attractis 3D zawiera także symulator jazdy, umożliwiając motorniczym doskonalenie jazdy już w czasie budowy, dodatkowo optymalizując czas realizacji.

Francuska firma zarządza obecnie budową ośmiu systemów tramwajowych. Powstają w Cuence (Ekwador), Rio de Janeiro (Brazylia), Sydney (Australia), Nottingham (Wielka Brytania), Lusajl (Katar), a także w trzech miejscach w Algierii.

Przystankowy SRS

Z kolei SRS to system naziemnego zasilania, dostępny dla wszystkich typów tramwajów, również niewyprodukowanych przez Alstom. SRS pozwala pojazdom na bieg między przystankami bez użycia sieci trakcyjnej, oferując rozwiązanie nieingerujące w przestrzeń miasta. SRS jest rozwiązaniem zaprojektowanym również na rynek transportu drogowego, dzięki dostarczaniu energii do autobusów elektrycznych poprzez naziemne gniazda ładowania na przystankach. Może być stosowany przez wiele rodzajów autobusów elektrycznych.

SRS oparty jest na technologii i zasadach bezpieczeństwa sprawdzonych w APS – rozwiązaniu wykorzystywanym w tramwajach Citadis, ale też testowanym np. w ciężarówkach hybrydowych. Podczas gdy APS zasila tramwaj w trakcie jazdy, tak SRS zasila pojazd podczas postoju na przystanku, w mniej niż 20 sekund. Energia elektryczna pochodzi ze skrzynki zasilającej. Klocki ślizgowe umieszczone pod tramwajem, łącząc się z szyną prądową, dostarczają energii elektrycznej do pojazdu. Superkondensatory, zainstalowane na dachu magazynują energię z szyny prądowej dostarczającej napięcie poprzez klocki ślizgowe.

Alstom jest jedynym producentem z najszerszą i niezawodną ofertą zasilania pozbawionego sieci trakcyjnej w tym APS, baterii pokładowych, superkondensatorów i SRS, w celu zapewnienia odpowiedniej integracji tramwajów z architekturą miast. Dla zwiększenia wydajności, wymienione technologie mogą być łączone, tak jak w przypadku systemu tramwajowego Citadis Rio (Brazylia), który będzie działać w 80 proc. na APS i w 20 proc. na superkondensatorze.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony